Coaching educatiu

Definició

El coaching és el procés sistemàtic d’aprenenetatge, focalitzat en la situació present i orientat al canvi, en el qual es facilien recursos i unes feramentes de treball específiques, que permeten la millora de l’acompliemnt en aquelles àrees que les persones demanen.

Bou, J. F. (2007). Coaching para docentes: el desarrollo de habilidades en el aula. Alicante: Club Universitario.

Elements caracteritzadors del coaching

    1. Dirigir a facilitar recursos i ferramentes de treball específiques
    2. Procés sistemàtic d’aprenentatge
    3. Focalitzant en la situació present
    4. Orientant al canvi
    5. Cercant la millora de l’acompliment en aquelles àrees que les personen demanen

Fases del coaching educatiu

    1. Fase 0: Anàlisi del grup i del nivell d’acompliment
    2. Fase 1: Planificar conjuntament metes i assoliments
    3. Fase 2: Motivar
    4. Fase 3: Entrenar, observar la situació
    5. Fase 4: Oferir Feedback
    6. Fase 5: Replantejar noves metes i accions

Ferramentes del coach

    1. Retroalimentació i resonància
    2. Lideratge basat en l’autenticitat
    3. Facilitar la transformació

Ferramentes internes

    1. Calibració: senyals no verbals
    2. Escolta activa
    3. Comunicació intrapersonal: diàleg intern

Ferramentes externes

    1. Línia del temps
    2. Model Grow: 1) Objectiu, 2) Realitat, 3) Opcions, 4) Què, Quan i Qui ho farà
    3. Posicions perceptives

Font: David Sanchez Teruel

Tipus d’acompanyament

    1. Mentoring o training: on un expert de major experiència, exerceix una intervenció directa, ofereix exemples, usa la seua experiència, gua el canvi, comparteix estratègies, avalua i proporciona feed back.
    2. Peer coaching: els participants aprenen junts, exerceixen una observació mútua, desenvolupen habilitats i estimulen el coneixement comparit mitjanánt un feed back mutu i cerca de la solució conjunta.
    3. Coaching counseling: l’expert és un facilitador que guia el procés de la persona orientada, la qual és qui analitza i reflexiona sobre la seua pròpia pràctica. Li anima a explorar nous camins i estimula la reflexió.

Font: Carmen Pellicer

Preguntes poderoses

Basant-nos en Antony Robbins Despertando al gigante interior, les preguntes logren tres coses específiques:

    1. Canvien immediateament allò en el que enfoquem l’atenció: si busquem el que va malament, segurament ho trobem.
    2. Ajuden a canviar allò que suprimim: si et sents trist, sols hi ha una raò: has truprimit totes les raons per les que et podríes sentir bé..
    3. Les preguntes canvien els recursos del que disposes: la pregunta no és si vas a tenir problemes, sinó com vas a enfrontar-te a ells quan apareguen.

Consells per fer preguntes correctes i útils

    1. Evita donar explicacions del passat o prediccions pesimistes del futur.
    2. Una pregunta podesora connecta amb emocions positives.
    3. Evita preguntes «Per què?».

Contrast de preguntes febles versus preguntes poderoses

# Preguntes febles Preguntes poderoses
1 Què et va passar? Què vols lograr?
2 Quin va ser el problema? Quin desafiament presenta?
3 Per què va passar això? Quina és la solució?
4 Per què no has solucionat el problema? Què has de fer per solucionar el problema?
5 Per què no vares fer el que calia? Què pots aprendre d’això?
6 Creus que vares actuar correctament? Quina resposta vares elegir per aquest desafiament?

Font: Joaquín Olivas

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s