Educació en Finlàndia

Sistema Educatiu

Conjunt d’influències educatives que una persona reb des del naixement fins a l’edat adulta a través de les institucions, agents i organitzacions formals d’una societat que transmeteixen coneixement i l’herència cultural corresponent, i que influeixen en el creixement social i intel·lectual de l’alumne.

El cor del sisema educatiu són els valors de la societat, que deuen articular-se en cadascun dels subsistemes.

Subsistema familiar

  • Elements personals: progenitors, germans, iaios, animals…
  • Elements materials: vivenda familiar, ubicació, espai, etc.

Subsistema sociocultural

  • Estructures culturals: biblioteques, centres de recursos, ludoteques, conservatoris…
  • Estructures socials: centres lúdics, instal·lacions esportives, associacions…

Subsistema escolar

  • Elements personals: professors, personals de servei, personal de recolzament…
  • Elements materials: edificis, taules, ordinadors…

Aquests tres subsistemes interactuen entre sí i mantenen huit principis o característiques principals:

  1. Totalitat: tot canvi en una part del sistema afecta a tots els components.
  2. Autorregulació: les informacions que el sistema rep de l’exterior insten al canvi.
  3. Equitat: estats inicials iguals poden donar resultats diferents, així que és necessari estudiar el mecanisme intern del sistema.
  4. Apertura: el sistema educatiu és un sistema obert que se relaciona amb el seu medi social.
  5. Alimentació: el sistema educatiu es manté per la constant entrada de matèria (alumnes i professors) i energia (recursos econòmics).
  6. Equilibri: el sistema educatiu es caracteritza per una inèrcia dels subsistemes que el formen.
  7. Evolució: el sistema educatiu evoluciona i creix a partir d’estructures que existien anteriorment.
  8. Inèrcia: el sistema educatiu genera força dins i forma dels seus límits, una vegada activades, tendeixen a mantenir-se per a sostenir l’equilibri intern.

Idees

  • Ha de ser la comunitat educativa la que cree els mecanismes de millora del sistema.
  • Ser professor és un honor, ja que treballem amb el bé més preciat del país: els nostres xiquets i xiquetes.
  • El cor de sistema educatiu són els valors de la societat, que deuen articular-se en cadascun dels subsistemes per a que puguen arribar a implementar-se.
  • En cada subsistema no poden dominar valors diferents.
  • El sistema educatiu es considera com un servei, i sols una minoria defén per la seua privatització. Les condicions d’igualtat d’oportunitats són fonamentals per entendre aquesta perspectiva.
  • Els finesos valoren les persones pel que són i pel que fan, i tenen clar que tot això es consegueix amb l’estudi, el treball i amb l’ajuda dels demés.
  • Totes les estadístiques educatives confirmen que els resultats educatius dels fills de famílies pobres són sempre pitjors que els resultats de les famílies amb ingressos elevats.
  • Moltes vegades les millores educatives es conceben per raons econòmiques o funcionals, ja que es parteix de la idea de que el fracàs és una despesa econòmica, però s’oblida que darrere de cada «despesa» es troba un ésser humà únic.
  • L’aprenentatge de la lectoescriptura està pràcticament absent del preescolar finés, això contrasta amb els preescolars espanyols, que tenen aquest aspecte com element essencial d’aquesta etapa formativa.
  • El més important és la qualitat y no la quantitat de coneixements. No hi ha repetició de curs en Finlàndia, la detecció precoç de dificultats i l’acció coordinada de tota la comunitat educativa permeten que una gran majoria puga seguir les classes amb normalitat.
  • Si l’objectiu de la selecció dels aspirants es el que sols els millors alumnes puguen accedir a les facultats, els professors d’aquestes han d’ésser els millors, de manera que sols poden aspirar a aquests llocs els millors de totes les promocions i de les especialitats que ensenyen.
  • El mestre té un gran prestigi social en Finlàndia i compta amb el respecte de la població, mentre el que en Espanya es una de les professions més criticades i menys valorades per la població general.

Material audivisual

Congrés dels diputats

Selection_011

La 2

Selection_009

TV3

Selection_010

Conferència en Mèrida

 

Documents relacionats

Fonamentació

Escenarios educativos
Selecció i formació del professorat: ahí està la clau
Fracàs escolar: conclusions 2008

Comparecència

Comparecència al Congrés dels diputats

Entrevista

Entrevista al diari eldiario.es

Educació

Educació a Finlància contada per ells

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s