4t Coneixemen del medi. Unitat Didàctica 11: La història (I)

 

Si ho teniu a bé contesteu el formulari, és anònim, ens ajudarà a millorar.

Gràcies.

 

 

En aquesta unitat hem utilitzat dos tecnologies (ExeLearning i HotPotatoes) per tal de fer l’avaluació del coneixement esperem que us agrade. Si veieu qualsevol errada, reporteu-la amb un comentari al post.

Comprova els teus coneixements

Coneixements de la unitat didàctica

1.La història i el seu estudi

Autoavaluació

Posat a prova fent un control on-line

1.1. La història

La història és el conjunt d’esdeveniments ocorreguts en el passat i que poden ser recordats.

Podem estudiar la història d’una persona, d’una família, d’un poble, d’una nació, etc.; la història d’una activitat, com el transport, la ciència, l’agricultura…

1.1.1. El nostre calendari

En estudiar la història, els fets històrics s’ordenen en el temps, utilitzant calendaris. El nostre calendari partix del naixement de Crist.

Els esdeveniments històrics anteriors al naixement de Crist se situen en el temps escrivint l’any de «aC o a.C.»; i els que van ocórrer després del seu naixement, escrivint l’any seguit de «dC o d.C.».

1.2. Les fonts històriques

Per a conèixer la història, els historiadors o les persones que l’estudien se servixen de les fonts històriques.

Una font històrica és tot allò que ens oferix informació sobre el passat.

Principals fonts històriques

Les principals fonts històriques són les materials, les escrites, les gràfiques i les orals o sonores.

  • Les fonts materials o restes arqueològiques són edificis, monedes, vestits, mobles, eines, ossos humans o d’animals…
  • Les fonts escrites són cartes, novel·les, diaris, contractes, factures, certificats de naixement…
  • Les fonts gràfiques són dibuixos, pintures, mosaics, gravats, fotografies, pel·lícules…
  • Les fonts orals i sonores són músiques, cançons, refranys o relats que ens arriben de forma oral o mitjançant gravacions d’àudio.

2. Les edats de la història

Autoavaluació

Posat a prova fent un control on-line

2.1. Què és una edat històrica

Una edat històrica és un període de diversos segues comprés entre eos fets de la història especialment importants.

Hi ha cinc edats històriques: la prehistòria, l’edat antiga, l’edat mitjana, l’edat moderna i l’edat contemporània.

2.2. Les cinc edats de la història

  • La prehistòria va començar fa uns dos milions i mig d’anys, amb l’aparició dels primers éssers humans capaços de fabricar eines, i va acabar fa uns 5000 anys, amb la invenció de l’escriptura. La prehistòria consta de dues etapes o períodes: el paleolític, més antic, i el neolític, més recent.
  • L’edat antiga va començar fa 5000 anys i va acabar amb el fi de l’Imperi romà, l’any 476 dC.
  • L’edat mitjana va començar l’any 476 dC i va acabar amb el descobriment d’Amèrica pels espanyols, el 1492.
  • L’edat moderna va començar el 1492 i va acabar amb la Revolució Francesa, el 1789.
  • L’edat contemporània va començar el 1789 i arriba fins als nostres dies.

3. La prehistòria

Autoavaluació

Posat a prova fent un control on-line

3.1. El paleolític

El paleolític es va iniciar amb l’aparició dels éssers humans i va acabar amb el desenvolupament de l’agricultura i de la ramaderia.

3.1.1. Com viuen els éssers humans

En aquest període, els éssers humans:

  • Viuen en xicotets grups familiars, anomenats tribus, i eren nòmades, és a dir, es desplaçaven a la recerca de menjar. Es protegien de la pluja i del fred en coves o cabanes.
  • Caçaven i pescaven en grup, i recol·lectaven plantes i fruits.
  • Fabricaven ferramentes amb pedres, fustes, ossos o petxines, com destrals, llances, raspadors o agulles per a cosir, i confeccionaven vestits amb pells o fiblres vegetals trenades.
  • Van descobrir com utilitzar el foc per a cuinar i calfar-se.
3.2. El neolític

El neolític abasta des del naixement de l’agricultura i la ramaderia fins a la invenció de l’escriptura.

3.2.1. Com vivien els éssers humans

En aquest període, els éssers humans:

  • Va aprendre a cultivar plantes i a domesticar animals. A causa d’això, es van fer sedentaris, és a dir, es quedaven en un lloc durant molt de temps. Així van sorgir els primers pobles.
  • Van començar a teixir cotó o llana i a coure argila per a fabricar objectes de ceràmica.
  • Van construir monuments, anomenats megàlics, utilitzant pedres grans, i elaboraven adorns molt cuidats.
  • Van aprendre a obtingdre metalls, com el coure o el bronze, amb els quals feien ferramentes i estris.
  • Al final del període, van inventar l’escriptura, la qual cosa els va permetre registrar les compres i anotar fets, noms de persones i, més endavant, els primers contes i llegendes.

4. L’edat antiga

Autoavaluació

Posat a prova fent un control on-line

L’edat antiga va començar amb la invenció de l’escriptura en diferents llocs del món, i més o menys al mateix temps: a Xina, a Mesopotàmia, a Egipte, a Mèxic, a Grècia…, i va acabar amb la fi de l’Imperi Romà.

Durant aquesta època, en aquests llocs van sorgir les primeres grans civilitzacions. Una de les que més ha influït en nosaltres ha sigut la civilització romana.

4.1. La civilització romana

La civilització romana va sorgir al centre del que hui és Itàlia. En pocs segles, els romans van conquerir molts pobles de la Mediterrània, intercanviaren amb aquests els seus costums i la seua cultura, i van arribar a forma un gra imperi per tot Europa.

En el segle III abans de Crist, arribaren a la península Ibèrica i van donar a aquest territori el nom d’Hispània.

L’idioma dels romans era el llatí, que amb el temps va donar origen a moltes llengües europees, com la nostra, el francès…

4.2. Com vivien els romans

Molts romans vivien en ciutats. Al centre de les ciutats hi havia una plaça en la qual es trobaven alguns dels edificis més importants, com el temple, el mercat… També hi havia edificis per a espectacles, com:

  • Els teatres, on representaven comèdies i tragèdies.
  • Els circs, on es feien carreres de carros.
  • Els amfiteatres, on es realitzaven combats de feres i gladiadors.
4.3. Altres edificis de les ciutats romanes

A les ciutats romanes també hi havia aqüeductes pels quals arribava l’aigua; termes o banys públics; arcs de triomf, que commemoraven la victòria de batalles… Les ciutats romanes s’unien per carreteres de pedres denominades calçades.

Als edificis i a les cases, les parets estaven decorades amb pintures i el terra es cobria amb mosaics. També hi havia escultures.

4. Prehistòria i edat antiga

Finalment aquest control on-line

4.1. La prehistòria

Durant el paleolític, xicotets grups humans van habitar les terres de la comunitat. En moltes coves s’han trobat diferents restes humanes i pintures rupestres. Les més importants són la Cova Negra de Xàtiva, les coves de Parpalló i Malladeres, a Gandia, i la Cova de la Cuina, al massís del Caroig, al sud-oest de la província de València.

Del període neolític també s’han trobat diverses restes a les coves de l’Or, a Alacant,; la Sarsa, a València, i al barranc de la Valltorta, a Castelló. En aquestes coves s’han trobat restes d’animals domèstics, d’atuells decorats, etc.

Va ser durant el neolític quan els grups humans van començar a domesticar animals, com l’ovella i la cabra, i van començar a produir els seus aliments vegetals, com ara cereals i llegums.

4.2. L’edat antiga

En els inicis de l’edat antiga, la Comunitat Valenciana va estar habitada pels ibers. Aquests pobles van mantindre relacions comercials amb fenicis, grecs i cartaginesos, que, de seguida, van fundar colònies a la costa.

En el segle III aC van arribar els romans a les nostres terres. A penes va haver-hi revoltes i, prompte, els ibers van adoptar els costums i formes de vida romanes.

Els romans van fundar moltes localitats, com València (Valentia), Elx (Illici), Sagunt (Saguntum), etc.

Dins de les ciutats, van edificar temples, teatres, aqüeductes, places, banys públics, etc., i van contruïr camins pavimentats, anomets calçades, que comunicaven les ciutats entre si.

A més, van millorar l’agricultura, construint canals i ampliant les zones de regadiu, i van impulsar la indústria de la ceràmica i la de saladura de peix.

Selection_065

Selection_066

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s