Valencià UD2: Primers dies a Guinea

0. Objectius

  • Lectura: Bernat i els seus amics. Manel Alonso
  • Vocabulari: Sinònims i antònims
  • Ortografia: Diftong i hiat
  • Gramàtica: Lletres, síl·labes i paraules
  • Expressió oral i escrita: Subrallar i resumir
  • Literatura: Narracions en la persona
  • Tasca final: Guinea

1. Vocabulari

A. Sinònims

Fixa’t en aquestes paraules:

  • portar – dur
  • senyora – dona
  • cansat – fatigat
  • calent – càlid
  • guisar – cuinar
  • robar – furtar

Les paraules sinònimes tenen un significat semblant. S’utilitzen per a evitar repeticions en un text.

 

B. Antònims

Fixa’t en aquestes paraules:

  • estret -ample
  • fosc – lluminós
  • alegre – trist
  • trobar – perdre
  • mòbil – immòbil
  • dolent – bo
  • bebible – imbebible
  • vell – nou
  • pacient – impacient

Les paraules antónimes tenen significats contraris.

3. Ortografia

A. Diftong

Quan pronunciem en la mateixa síl·laba una vocal seguida de i o u formen diftong.

Per exemple:

  • ai-re
  • es-pai
  • cui-dat
  • cui-na
  • coure
  • tren-ca-nous
  • al-moi-na
  • re-mei
  • ma-dui_xa
B. Hiat

Quan dues vocals estan juntes però es pronuncies en síl·labes, diferents, formen un hiat.

Per exemple:

  • a-vi-ó
  • di-a-ri
  • es-tà-tu-ra
  • ca-mi-ó
  • pa-e-lla
  • rà-di-o

4. Gramàtica: lletres, síl·labes, paraules

Quan combinem lletres de l’alfabet formem paraules Cada paraua té un o més colps de veu anomenats sílabes

5. Expressió oral i escrita: subrayar i resumir

Per a resumir un text cal llegir-lo i extrau-re’n una i dea gereral; després, el tornem a llegir i subratllem la informació més important. A partir del subratllat fem el resum.

6. Literatura: narracions en 1ª persona

Quan el narrador és un dels personatges de la història, la conta en primera persona.

7. Repasse la unitat

Vocabulari
  • Les paraules que tenen un significat semblant s’anomenen sinònims.
  • Les paraules que tenen un significat contrari s’anomenen antònims.
Ortografia
  • Quan pronunciem en la mateixa síl·laba una vocal seguida de i o u formem un diftong.
  • Quan dues vocals estan juntes però es pronuncien en síl·labes diferents formen un hiat.
Gramàtica
  • Quan combinem les lletres de l’alfabet formem paraules.
  • Cada paraula té un o més colps de veu anomenats sil·labes.
Expressió oral i escrita
  • Per a resumir un text:
    • fem una primera lectura per extraure’n una idea general;
    • el tornem a llegir i subratllem la informació important;
    • a partir del subratllat fem el resum.

Activitats

Activitat per estudiar

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s