Valencià UD 1: Plovia i plovia

Objectius

  • Lectura: Narració: prohibit de plori els dissabtes, Matilde Carranza.
  • Vocabulari: Ús del diccionari. Joc de paraules.
  • Ortografia: Les majúscules. Les abreviatures.
  • Gramàtica: La comunicació.
  • Expressió oral i escrita: Avisos i notes.
  • Literatura: Narracions en 3ª persona.
  • Tasca final: avisos

1. Lectura

Vocabulari de la lectura
  • Regalimar: m. [LC] Filet de líquid que corre per la superfície d’un cos que regala, que en cau.
  • Remugar: renegar.
  • Poca-solta: en castellà diriem “sin verguenza”.
  • Somicar: ploriquejar.
  • Rumiar: persar un assumpte un temps, reflexionar sobre alguna cosa i per donar una resposta ben pensada.

2. Vocabulari: ús del diccionari

En el diccionari les paraules apareixen ordenades alfabèticament. Les paraules guia apareixen en cada pàgina del diccionari i ens informen de quina és la primera i l’última entrada que hi ha. A més el significat de cada entrada, el diccionari ens informa, amb una abreviatura, de la classe de paraula que és (nom, verb, adjectiu…)

3. Ortografia

A. Les majúscules

Escrivim majúscula a l’inici d’un text, després de punt i en els noms propis de persona, de lloc, etc.

B. Les abreviatures

Una abreviatura és la representació d’una paraula amb unes poques lletres seguides de punt.

4. Gramàtica: la comunicació

En la comunicació d’un missatge ha d’haver un emissor: que emet el missatge; i un receptor: que el rep, a qui va dirigit.

La comunicació verbal és la que fa servir paraules; pot ser oral o escrita. En la comunicació no verbal ens comuniquem sense usar la llengua (amb colors, gestos, icones, etc.)

5. Expressió oral i escrita

Els avisos són públics, estan adreçats a un col·lectiu i tenen un caràcter formal. Les notes són privades, estan adreçades a una persona i tenen un caràcter familiar o informal.

6. Literatura

Quan el narrador no participa en la història, la conta en tercera persona.

7. Repasse la unitat

Resumisc
Vocabulari
  • En el diccionari les paraules apareixen ordenades alfabèticament.
  • Les paraules guia ens informen de quina és la primera y la última entrada que hi ha.
  • A més del significat de cada entrada, el diccionari ens informa, amb una abreviatura, de la classe de paraula que és.
Ortografia
  • Escrivim majúscula a l’inici d’un text, després de punt i en els noms de persona, de lloc, etc.
  • Una abreviatura és la representació d’una paraula amb unes poques lletres seguides de punt.
Gramàtica
  • En la comunicació d’un missatge hi ha d’haver un emissor: qui emet el missatge; i un receptor: qui el rep, a qui va dirigit.
  • La comunicació verbal és la que fa servir paraules; potser oral o escrita. En la comunicació no verbal ens comuniquem sense usar la llengua (amb colors, gestos, icones, etc.).
Expressió oral i escrita
  • Els avisos són públics, estan adreçats a un col·lectiu i tnen un caràcter formal.
  • Les notes són privades, estan adreçades a una persona i tenen un caràcter familiar o informal.

Tasca final

  • Per a utilitzar el programa SALT el podeu trobar a aquesta adreça de descàrrega

Un pensament sobre “Valencià UD 1: Plovia i plovia

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s