Coneixement del Medi. UD 1: La nutrició i la dieta

Ajuda’t de l’audio

1. Necessitem aliments

Com qualsevol ésser viu, els humans realitzem la funció de nutrició. Recorda que aquesta funció consta de quatre processos:

  • obtindre substàncies nutritives,
  • respirar,
  • distribuir substàncies pel cos per a utilitzar-les
  • i expulsar les deixalles o substàncies de rebuig.
A. Obtenció de substàncies nutritives

Per a obtenir les substàncies nutritives ens alimentem, és a dir, prenem aigua i aliments.

Les persones sóm animals omnívos que consumim una gran varietat d’aliments procedents d’altres éssers vius.

Després, transformem els aliments que hem pres i n’obtenim les subtàncies nutritives que contenen. Aquests substàncies, anomenades nutrients, són les que utilitza el nostre cos per a créixer i funcionar correctament.

B. Els aliments i els nutrients

Segons els nutrients que contenen, els aliments es classifiquen en tres grups:

  • energètics
  • constructius
  • reguladors
C. Els aliments energètics

Contenen, sobretot, hidrats de carboni o greixos, que són els nutrients que utilitzem per a obtindre energia. Els cereals i els seus productes (farines, pasta, pa…), les creïlles o el sucre són rics en hidrats de carboni. Els olis, la cansalada o la mantega són rics en greixos.

D. Els aliments constructius

Contenen moltes proteïnes, que són els nutrients que utilitzem per a créixer i reparar el cos. Són d’aquests tipus els llegums, la carn, el peix, els ous o els lactis.

E. Els aliments reguladors

Són rics en vitamines, minerals i fibra vegetal, que utilitzem perquè el cos funcione bé i per a previndre malalties. Les fruites i les verdures són aliments d’aquest tipus.

2. Així obtenim els nutrients

L’aparell digestiu és la part del nostre cos que s’encarrega de prendre els aliments i de transformar-los per a obtindre’n les substàncies nutritives que necessitem.

A. El nostre aparell digestiu

El nostre aparell digestiu està format pel tub digestiu i per les glàndules digestives.

A.1. El tub digestiu

El tub digestiu és un conducte llarg pel qual passa l’aliment. Té diversos trams: la boca, la faringe, l’esòfag, l’estòmac, l’intestí prim, l’intestí gros, i l’anus.

A.2. Les glàndules digestives

Les glàndules digestives són òrgans que produïxen un sucs que permeten separar els nutrients que conté l’aliment. En destaquem tres: les glàndules salivars, els fetge i el pàncrees.

B. Així funciona el nostre aparell digestiu

La digestió és el procés que realitza el nostre aparell digestiu per a transformar els aliments, absorbir els nutrients i expulsar les restes d’aliments.

B.1. La transformació de l’aliment

Les dents trituren els aliments, que es barregen al tub digestiu amb els sucs de les glàndules digestives. Aquests processos trenquen els aliments i en separen els nutrients.

B.2. L’absorció dels nutrients

Els nutrients que s’han separat dels aliments són absorbits a través de les parets de l’intestí i passen a la sag. Així es distribuïxen per tot el cos.

B.3. L’expulsió de les restes que no servixen

Les restes de l’aliment no absorbides passen a l’intestí gros. Allà es formen els excrements, que s’expulsen per l’anus.

3. La dieta

3.1. Què és la dieta?

Cada persona pren, en la seua vida quotidiana, una combinació d’aliments diversa i en quantitats diferents.

El conjunt dels aliments i l’aigua que una persona pren cada dia és la dieta d’aquesta persona.

No totes les dietes són bones. Hi ha persones que s’alimenten malament i persones que s’alimenten bé.

Una dieta és bona si cobirx les nostres necessitats i ens ajuda a mantindre’ns snan, és a dir, si és una dieta saludable.

3.2. Com és una dieta saludable?

No es pot dir que hi haja una sola dieta saludable, perquè cada persona, segons l’edat o l’activitat que realitze, necessita una dieta diferent.

La dieta saludable és aquella que conté una quantitat suficient de nutrients i d’aigua. És diferent per a cada persona segons les seues necessitats.

Per exemple, una persona com tu, en ple creixement i amb molta activitat, necessità més proteïnes i més hdrats de carbonei que una persona anciana, que ja no creix i es mou menys.

a. La teua dieta saludable

Perquè una dieta siga saludable, seguix aquest consells:

  • Fes cinc menjades al dia, però en cada una, no menges més ni menys del que és necessari.
  • Pren en el desdejuni aliments energètics en quantitats adequades per a tindre energia durant el matí.
  • No abuses dels aliments amb molt de greix.
  • Pren llegums, almenys una o dues vegades per setmana.
  • Consumeix fruites i verdures cada dia.
  • Intenta evitar les llepolies, la brioixeria industrial i els refrescos ensucrats i amb gas, o pren-los molt poques vegades.

4. La higiene, l’exercici i el descans

Per a mantindre una bona salut, a més d’una dieta saludable són importants la higiene alimentària, l’exercici físic habitual i el descans i la son.

4.A. La higiene alimentària

En alimentar-nos, introduïm en el nostre cas menjar i beguda procedents de l’exterior. Això té riscos, perquè amb els aliments poden entrar substàncies o microbis perjudicials. Per això convé seguir aquestes normes d’higiene alimentària:

  • Renta’t les mans abans de dinar.
  • Utilitza coberts, plats i gots nets.
  • Renta bé les fruites i verdures que et menges crues.
  • Vigila que els aliments que prengues estiguen en bon estat.
4.B. L’exercici físic

L’exercici físic que fem en jugar i en practicar esports és molt important per a mantindre la salut perquè enfortix els ossos i els músculs, i ens fa més fleixbles i més àgils.

A més, en moure’ns gastem energia procendent dels aliments que prenem. Sense exercici, el cos emmagatzema aquesta energia en forma de greix, i engreixem en excés. Per això es diu que l’exercici físi prevé l’obesitat o grossor excessiva.

4.C El descans i la son

Ningú pot estar contínuament actiu. Necessitem descanar i, sobretot, dormir. A la teua edat necessites, almenys, huit o nou hores de son al dia.

La son servix perquè els músculs es relaxen, perquè la respiració i els bàtegs del cor regule el seu ritme i perquè el cervell fixe els aprenentatges i refoce la memòria.

Per si fora poc, quan es dorm és quan més es creix.

Estudia i estructura la unitat mitjançant un mapa mental interactiu

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s